Nedávno jsem na internetu zahlédla výraz švarcsystém. Ani nevím, čím mě upoutal, protože jsem ho neznala. Hned mi ale proletělo hlavou – jo, to je přesně můj případ. A když jsem se teď podívala na definici, musím si dát za pravdu. Právě začínám svůj třetí rok v anglickém švarcsystému. Jsem spokojená?
Donedávna určitě ano. Když jsem v roce 2019 začínala jezdit pro Tonyho na dodávce, byla minimální mzda v Anglii 8,21 liber. Já dostávala 9,něco. (Ono 9,něco je Tonyho přísně střežené tajemství, o němž se nemluví. Stejně jako o tom, že nedostáváme žádné výplatní pásky ani nic na ten způsob, takže nám zbývá porovnávat jednotlivé týdenní výplaty, protože dělit výdělek odpracovanými hodinami, abychom zjistili přesnou hodinovou sazbu, je ošemetné a každý týden to vychází trochu jinak.)
V roce 2020 – 2021 činila minimální hodinová mzda 8,72 liber a náš výdělek se nezměnil. Maximálně Tony sem tam něco ubral a já ho musela žádat, ať to přepočítá, sem tam něco málo přidal, což jsem nechávala bez odezvy. Když ale vezmete v potaz, že si musíme sami platit daně a zdravotní pojištění, reálný výdělek se zde v závislosti na tom, kolik je přesně 9,něco, pohybuje v rozmezí mezi hranicí minimální mzdy a tím pod ní. Neřešila jsem to, protože jsem šla na kamion, díky čemuž jsem i měla vyšší výdaje. Daně jsem nakonec platila pouze něco přes 200 liber.
Ach, daně. Výhoda i nevýhoda švarcsystému aneb, jak se to vezme. Jako OSVČ si totiž můžete odepisovat zakoupené věci, které použijete k podnikání (reálně se to dost ojebává). V mém případě mi tam účetní odepsala obě autoškoly na kamion (C i C+E), auto, pojištění na auto, silniční daň, naftu atd. Jenže takové výdaje obyčejný řidič dodávky nemá. Rok předtím jsem platila daně ve výši něco kolem 1500 liber, protože co jsem si mohla koupit, když jsem všechno dostala od Tonyho? Dodávku, tankovací kartu, servis, to všechno platil on. Auto jsem nepotřebovala, protože jsem parkovala dodávkou před domem, tím pádem ani žádné drahé pojištění ani silniční daň. Takže pro většinu lidí se to v souvislosti s daněmi absolutně nevyplatí.
A nyní tu máme blížící se přelom daňového období, které přichází v dubnu 2022. Minimální mzda se navyšuje na krásných 9,30 liber, což může být méně, anebo i více, než dostáváme my. Výše naší mzdy se totiž za celé tři roky nezvýšila.
Mluvila jsem o tom s ostatními řidiči, které to také rozčiluje. Prý se už několik z nich spojilo a před několika měsíci za Tonym zašli s tím, ať jim přidá. On odmítl s vysvětlením, že neděláme multidrop.
Jako… co?
Multidrop, jak z názvu vyplývá, znamená, že vykládáte na víc než na jednom místě. Ani 7,5 tuna nemá pouze jednu vykládku, a co teprve dodávkáři? Například počet mých vykládek se pohybuje v rozmezí od 3 do 12. Tony tím zřejmě myslel, že nejezdíme 200+ vykládek jako DPD, PPL a podobné firmy, ale i tak je to dost stupidní argument. Nedostaneme přidáno, protože nejezdíme multidrop. Co s tím má společného, na kolika místech zastavíme?
Nevím, jestli tehdy už věděli, jaká bude minimální mzda v příštím roce, každopádně jsem jim řekla, že po Novém roce s Tonym sama promluvím a vysvětlím mu, že je nelegální platit nás pod minimální mzdu. Vysvětlím mu inflaci, přidám hořekování nad rostoucími cenami energií a všeho, rozpovídám se o mizivých odpisech na daních a ve výsledku mu to vyčíslím tak, že se nebude stačit divit, kolik by nám měl správně zaplatit. Vážně, aby nás platil v reálné výši minimální mzdy, měl by nám dávat 10,50 – 11 liber. Na to bych dodala, že nejsme žádná pomocná síla ve skladech, že máme poměrně velkou zodpovědnost a staráme se o komunikaci se zákazníky, takže bychom neměli pracovat za minimálku. Takže ať vysolí 11,50 až 12 liber na hodinu a budeme spokojení.
Tony se neobjevoval, jako by se bál, až jsem ho včera přeci jenom zahlédla. Zatímco jsem si ale připravovala, jak mu to přesně řeknu, zastavil mě Kamilův šéf s tím, že hledá šikovné řidiče dodávky a že by mi zaplatil víc než Tony. Tak jsem mu odpověděla, ať mi řekne kolik a rozmyslím se. Nevím, pro koho budu nakonec pracovat, nejde jen o peníze, i když ve velké míře ano. Ale otevřel mi novou cestu, anebo minimálně poskytl další páku na Tonyho, takže s ním zatím mluvit nebudu a počkám, kolik mi ten druhý nabídne. Už v Anglii nebudu moc dlouho, takže chci vydělat, kolik se dá.
Každopádně je zajímavé, jak se to všechno hezky sešlo.