Finanční představy a realita

Prvotní plán

Přesně takhle vypadala moje představa o výdělku, než jsem odjela do Anglie. Zkopírovala jsem ji z dokumentu a jen trochu pro přehlednost upravila.

Přijmy a výdaje

  • Ubytování cca. 380£/měsíc
  • Plat (8£/hod.) 1920£/měsíc (zde jsem počítala se zaokrouhlenou minimální mzdou, ale pokazila jsem výpočet, protože jsem denní výdělek 64 £ – 8 £*8 hod. – vynásobila 30 dny, jaksi jsem zapomněla na víkendy)
  • Jídlo 70£/měsíc
  • Ostatní výdaje 10£/měsíc
  • Metro 181£/měsíc (plánovala jsem bydlet v Londýně)

Čistý výdělek

  • Celkem za měsíc 1279£ (36 723 Kč)
  • Celkem za 7 m 9800£ (257 061 Kč)
  • Celkem za 5 m (leden – květen) 183 615 Kč

Realita

Prvních 1000 £ jsem měla na účtu za 4 měsíce. Náklady nebyly tak vysoké, jak jsem předpokládala, výdělek ve skladu se rovnal minimální mzdě, což v té době bylo něco málo pod 8 liber, ale po prosinci vždy přijde hluché období, kdy agenturní zaměstnanci nedostávají práci. Poté mi vzrostly výdaje v souvislosti se snahou dostat práci jako řidič dodávky – pojištění na auto, navigace apod.

Výdělek na dodávce

To už vypadalo lépe. Výdělek se pohyboval kolem 2200£/měsíc. Když se mi ustálily trasy a každý týden jsem jezdila stejnou, přinášela jsem týdně 530 – 560£. Výdaje jsem měla pořád stejné, ale byla jsem OSVČ, a proto se mé výlety do Čech pořádně prodražily, nikdo mi totiž nezaplatil dovolenou. Čistého jsem si v průměru za měsíc odnesla 1700£.

Potom přišel covid a následný dvouměsíční lockdown, kdy jsem nepracovala. Krátce před tím jsem vydala přes 1000£ na autoškolu a za lockdownu jsem si pořídila auto a pojistku, navíc jsem musela zaplatit daně a pojištění, při čemž jsem se ocitla ve ztrátě 6000£. Protože jsem podnikala pouze rok, netýkala se mě podpora v době pandemie. Účetní mi vyřídila pouze Universal Credit a bylo mi přiděleno 407£/měsíc, což pokrylo pouze nájem a jídlo.

V květnu jsme opět začali jezdit, ale v červenci jsem na měsíc odjela do Čech a po příjezdu si udělala druhou část autoškoly, čili dalších 1000£. Potom jsem hledala práci na kamionu.

Výdělek na kamionu

Kamionem jsem začala jezdit v září a výdělek činí 14£/hod. Jsem ovšem LTD (firma), takže si musím platit daně a pojištění jako OSVČ na dodávce, a zároveň jsem si musela zařídit ještě pojištění odpovědnosti, což stálo kolem 70£/rok.

Protože se pracovní doba, a tím i počet odježděných hodin dost liší, pohybuje se měsíční výdělek ve velkém rozpětí od 2500£ do 3600£. Průměr je 3000£/měsíc.

Nutno doplnit, že jsem našla na začátek opravdu dobře placenou práci. Ačkoli jsem si vymyslela neexistující zkušenosti, šéf je nijak neověřoval, nebo mi alespoň nic neřekl. Nové řidiče mnoho firem nechce kvůli pojištění, protože pokud zaměstnají šoféra se zkušenostmi, neplatí tak vysokou pojistku. Kde ovšem získat zkušenosti? Vezmou vás akorát obrovské firmy zaměstnávající cizince, kde platí i 9,50£ na hodinu! To bych radši zůstala na dodávce, tam jsem měla víc.

S platem 14£/h se pohybuji v průměru. Firmy jsou schopny celkem často nabízet 12£/h, a to i firmám jako jsem já, ale na druhou stranu se objevují nabídky za 16£, dokonce i 18£/h. Ty však nejsou ani zdaleka tak časté, navíc vyžadují většinou přes 2 roky zkušeností a také doplňkové certifikace typu ADR (nebezpečný náklad) apod., k čemuž si opět potřebujete dělat kurzy a vydávat za ně peníze.

Na řidiče nováčka si tedy žiju na dost vysoké noze, a navíc mám jistotu zaplacených 8 hodin i v případě, že odpracuji méně – a že k tomu už došlo (ano, přesně ten měsíc, kdy jsem vydělala 2500£).

Náklady se navýšily o spotřebu nafty do auta, jelikož dojíždím 30 mil, pořád se však jedná o podstatnou změnu oproti dodávce. Navíc čím vyšší mám náklady, tím menší zaplatím daň. Čistého si za měsíc vydělám průměrně 2500£.

Na konci dubna 2021 nás však s největší pravděpodobností čeká vládní zásah, kdy zaniknou všechny „firmy“ jako já, které jsou vlastně firmy jen na papíře, aby zaměstnavatel ušetřil. Firmou bude moci zůstat člověk, který vlastní kamion, což já nejsem. Takže uvidíme, jak se věci vyvinou…

Závěrem

Nečekejte, že hned po příjezdu do cizí země začnete vydělávat stejné peníze jako lidé, jejichž články vás k odjezdu do zahraničí motivovaly. Začátky jsou těžké, a i když se netrefíte do hluchého období jako já, nějakou dobu trvá, než se uchytíte. Já se podle Kamila uchytila dobře a rychle, měla jsem prý obrovské štěstí.

Podle mě jsou dva způsoby výdělku v zahraničí, setkala jsem se zde s oběma typy lidí:

Buď zůstanete ve skladu nebo na podobném místě, kde vykonáváte nekvalifikovanou práci za minimální mzdu a výdělek doháníte přesčasy a víkendy, dřete se jako mezek.

Nebo si zvýšíte kvalifikaci. Neznamená to jen udělat si autoškolu na kamion jako já, můžete klidně zůstat ve skladu, ale chodit na různé kvalifikační kurzy, například na vysokozdvižný vozík nebo se vypracovat na nižšího manažera. Záleží jen na vašich osobnostních předpokladech a motivaci. Tento způsob je poměrně časově náročný, nevidíte peníze ihned a na začátku musíte něco obětovat, ovšem pokud vytrváte, vyděláte si za kratší čas a s vynaložením méně úsilí více peněz. Navíc děláte práci, která vás baví (alespoň trochu) a máte ze sebe lepší pocit pramenící z vědomí, že jste něco dokázali.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.